Rabu, 21 Desember 2011

Sharing Tips Mengatasi Marah dalam Islam


Baru saja saya menjelajahi dunia maya dan langsung menemukan artikel menarik. Artikel kali ini tentang mengatasi rasa marah. Sebelumnya saya mnegucapkan terimakasih kepada Yuma Love atas tipsnya (saya izin mengutip ya ^^). Berikut cuplikannya:
1. Mengubah Posisi
Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam keadaan   berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal ituakan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah iaberbaring.” (Riwayat Muslim)
2. Berwudhu
Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itudiciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air.Oleh itu apabila salah seorang diantara kamu marah, maka hendaklahia berwudhu” (Hadis Riwayat Abi Daud) .
3.Minum air.
4.Mendiamkan diri ketika marah, banyaklah istighfar di dalam hati.
5.Berlindung kepada Allah daripada syaitan .
6.Berfikiran positif.
7.Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat, elakkan daripada memekik atau bertindak garang.
8.Bawa dalam keadaan rileks seperti menarik nafas.
9.Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan.
Satu tips yang dapat saya tambahkan adalah ketika emosi saya sudah memuncak yang saya lakukan adalah tidur dan ketika bangun saya merasakan pikiran saya lebih relaks dan masalah yang sebelumnya membuat saya amat marah, menjadi berkurang intensitas kemarahannya atau bahkan lupa sama sekali. Setelah itu saya biasanya lebih bersemangat untuk melakukan aktivitas selanjutnya. Semoga bermanfaat ^^
Wallahu’alam.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar